Par Michel Del Castillo :
Catherine De Moncan, la fidélité à soi-même

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n’avons-nous fait que changer de position, le désespéré ayant relevé la tête pour regarder devant lui. Jeune Peintre I, autre chef d’œuvre, montre sans doute la perplexité découragée qui a du souvent saisir la jeune Catherine dans son atelier, tout comme Le Modèle donne à voir et à sentir ce qu’il y a d’impassible cruauté dans le regard de l’artiste. Pour l’amère tristesse de My Husband and I, alors que le mari tourne le dos au chevalet où son portrait impitoyable s’achève, on retrouve ce sentiment de déréliction que les grands tableaux de 1970 exprimaient déjà.
Si l’on écarte la technique, question d’apprentissage et de don, un artiste véritable se reconnaît dans la fidélité à soi-même. Ce langage singulier, ce style le distinguent de tous les autres et font dire : c’est un Monet, c’est un Van Gogh.
Cette originalité, Catherine de Moncan la possédait à vingt cinq ans. Impossible de la confondre avec aucun peintre. Elle était elle-même, pleinement. Mais un grand artiste est en outre capable de se renouveler sans se perdre ni rien abandonner de soi-même. Catherine de Moncan démontre, depuis 1996, que sa peinture a pu se métamorphoser, s’ouvrir et s’élargir sans rien lâcher de ce qui fait sa personnalité profonde.




Michel del Castillo
By Michel Del Castillo :
Catherine De Moncan, loyalty to oneself

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which, for her, is Time Regained. The world got its colour back.
Did she have any regrets? In Inachevée ("Unfinished") of 1996 questions have to be asked about the unkempt stack of manuscript lying on the table, the artist prostrate before it as if it had worn her down. It's impossible not to think of her 1970 Celui qui pleure ("The One Crying"). Perhaps for the genuine artist there is nothing but a single sadness before the awful demands of his/her enthusiasms and hopes.
With a twenty-five year gap we see the same disenchantment, the same attention to the most imperceptible of movements. Her Jeune homme assis sur fond bleu ("Seated Young Man on a Blue Background") of 1997, a bona fide masterpiece, responds with fuller, more assured means to Celui qui pleure, and maybe all we've done is change position with the hopeless figure in the second painting raising his head to stare straight ahead. Jeune Peintre I ("Young Painter I"), another masterpiece, probably shows the discouraged perplexity that must often have seized the young Catherine in her studio, just as Le Modele ("The Model") reveals and smells of what there is of impassive cruelty in the artist's gaze. As for the bitter sadness of My Husband and I, in which the husband turns his back on the easel where his unrelenting portrait is being finished, we find the same sense of dereliction as expressed in the great paintings of the 1970s.
Technique, training and natural gifts aside, what a genuine artist recognises in him- or herself is a certain self-loyalty. This language, this style distinguish him or her from all others and are what make people say that this is a Monet or that a Van Gogh.

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Catherine de Moncan
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